5x over kabel televisie

5x over kabel televisie

Over kabeltelevisie zijn er veel technische aspecten onbekend. In deze top 5 leggen we de meeste gehoorde opmerkingen over de uit.

1. Als er meer mensen kijken word mijn signaal zwakker
2. De provider is verantwoordelijk voor storingen
3. Aan mijn kabels mankeert niets
4. Het heeft altijd goed gewerkt dus het kan niet aan mijn kabels liggen
5. Voor HD televisie heb ik betere kabels nodig

1. Als er meer mensen televisie kijken word mijn signaal zwakker

Een kabel televisie netwerk is een zogenaamd broadcast network. Dit houdt in dat er vanuit een centraal punt een signaal naar alle gezonden wordt en de ontvanger dit signaal enkel ontvangt. Dit signaal is constante hoeveelheid en wordt ook gelijk verdeelt naar de klanten toe. Naar mate het signaal een grotere afstand aflegt treedt er verlies op. Dit wordt door de provider opgevangen door op vast punten het signaal te versterken. Dit gebeurd zowel in de “centrale” als in de wijk zelf. In de wijk wordt het signaal zo verdeelt dat iedere klant een gelijk signaal ontvangt op zijn AOP. De provider heeft hier met de aanleg van het netwerk rekening mee gehouden.

De verdeling van het signaal telt echter wel mee. Waar de provider in de wijkkasten het signaal verdeelt heeft over de diverse aansluitingen moet de klant dit zelf in zijn huis doen. Als de verdeling verkeerd is treedt er op het apparaat wat te weinig signaal ontvangt signaal verlies op. Dit komt omdat het signaal na de verdeling in huis te zwak is geworden. Vaak zijn dan verkeerde verdeel elementen, of kabels gebruikt die een te grote verzwakking met zich meebrengen.

2. De provider is verantwoordelijk voor storingen

Een provider is alleen verantwoordelijk voor storingen aan het eigen netwerk. Storingen die ontstaan in de bekabeling van de klant zijn de verantwoordelijkheid van de klant. De provider heeft niet in de hand welke materialen een klant zelf gebruikt bij de aanleg van de binnenhuis installatie. Provider adviseren altijd gebruik te maken van Kabel Keur materialen, omdat deze de garantie bieden dat ze storingsvrij functioneren.

3. Aan mijn kabels mankeert niets

Als een kabel geen Kabel Keur keurmerk heeft is de kans aannemelijk dat uw kabels iets mankeren. Aan de buitenkant van een kabel is nooit te zien of de kabel de oorzaak van storingen in het televisie signaal zijn. Dit is alleen de achterhalen door deze kabel door te meten met professionele meetapparatuur. Dit is ook de reden dat een kabel provider u altijd vraagt een kabel te testen met het Kabel Keur.

4. Het heeft altijd goed gewerkt dus kan het niet aan mijn kabels liggen

Het signaal op de coaxkabel wordt al geruime tijd over vrijwel alle beschikbare frequenties gezonden. Op dit moment zijn mobiele providers in snel tempo hun 4G netwerken aan het uitrollen. Hierbij worden frequenties in de lucht gebruikt die voor lange tijd ongebruikt waren. Omdat oudere en slecht afgeschermde kabels het signaal uit de lucht ontvangen kan het signaal gestoord worden. Het gevolg hiervan zijn de zogenaamde 4G storingen. Als dit optreed kan het apparaat dat het signaal moet verwerken het gestoorde signaal ontvangt ziet de gebruiker blokjes en signaal verlies meldingen. Dit is erg vervelend maar goede bekabeling kan dit gemakkelijk verhelpen.

5. Voor HD televisie heb ik betere kabels nodig

Voor HD televisie is het van belang dat het signaal met minimale ruis aankomt op de apparatuur welke het ontvangt. Goede bekabeling zorgt ervoor dat deze ruis laag blijft waar oudere kabels toch vaak meer ruis opwekken in het signaal. Als het signaal teveel ruis bevat zal zowel de gewone kwaliteit als de HD kwaliteit en signaal verlies vertonen. Goede kabels zijn dus in beide gevallen aan te raden.

Geplaatst in Televisie Algemeen en getagd met .

MediaZoo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *