Storing RTL 5 HD

rtl5-groot2

Sinds de uitrol van de 4G netwerken door mobiele providers zijn er veel klachten over de ontvangst van zenders. Hierbij wordt in veel gevallen onterecht naar de kabelaanbieder gewezen. In dit artikel gaan we dieper in in de RTL 5 HD.

Symptonen van de storing

Je ervaarde tot voor kort geen problemen maar sinds enkele dagen/werken ervaar je blokjes, harde geluiden en signaal verlies. Je krijgt dan ook veel de foutmeldingen E48 en E52 te zien. Dit is in vrijwel alle gevallen niet de schuld van . De bekabeling tussen de hoofdaansluiting van Ziggo en de ontvanger is in veel gevallen de boosdoener. Ziggo is slechts verantwoordelijk tot de hoofdaansluiting, de bekabeling na de hoofdaansluiting is de verantwoording voor jou als klant.

De oorzaak van storing RTL 5 HD

In veel gevallen is er niets veranderd aan uw bekabeling en toch ervaart u de storing. Dit komt om dat er in de lucht wel degelijk iets is veranderd. In de buurt is een mobiel 4G netwerk geactiveerd. Deze zend het signaal uit op de zelfde frequentie als RTL 5 HD. Omdat de bekabeling in huis onvoldoende bescherming biedt tegen signalen van buitenaf ontstaat er storing. Er is hierdoor te stellen dat de bekabeling al van slechte kwaliteit was. Echter was er nog geen bron welke de storing op de veroorzaakt.

Aan de kabel zelf is niet te zien of deze voldoende beschermt. Bij de aanschaf van nieuwe connectoren, coaxkabels, splitters en antenneversterker dien je vooral te letten op het Kabel Keur keurmerk. Dit keurmerk staat ervoor dat de kabels onafhankelijk getest zijn bescherming bieden tegen elke vorm van storing.

interferentie
Voorbeeld storing door 4G.

Meer informatie over storingen van 4G netwerken

Ziggo is niet verantwoordelijk

Het Ziggo netwerk is een modern netwerk wat goed onderhouden is. Ziggo gebruikt hiervoor hoogwaardige kabels en materialen om jou klant van het beste signaal te voorzien. Als klant kun je er dan ook vanuit gaan dat als slecht enkele zenders slecht werken dat dit in je eigen binnenhuis bekabeling terug te vinden is.

Net als bij de waterleiding en elektra is Ziggo alleen verantwoordelijk voor het eigen netwerk. Het zogenaamde SOP (Signaal Overname Punt) is de scheiding tussen het Ziggo netwerk en de binnenhuis installatie. Je bent zelf verantwoordelijk voor uw binnenhuis installatie. Ziggo geeft hier slechts advies over. Ons advies is om een afspraak met een expert te maken als je zelf de problemen niet op kunt lossen. Deze kan in zeer korte tijd het zwakke deel van de binnenhuis bekabeling opsporen en de storing oplossen.

Waar is Ziggo en waar is de klant verantwoordelijk voor?

Bij kabeltelevisie wordt onderscheid gemaakt tussen 2 domeinen; provider domein en klant domein. Hierbij kent zowel de provider in dit geval Ziggo als de klant zijn eigen verantwoordelijkheid voor het signaal.

1. Domein Ziggo
Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal tot aan het SOP (Signaal Overname Punt). Het SOP is de overgang tussen het Ziggo netwerk en uw eigen binnenhuis netwerk. Ziggo moet voldoen aan de eis om het signaal goed bij de klant af te leveren. Als er geen storingen in uw postcode gebied bekend zijn bij Ziggo kunt u er vanuit gaan dat het signaal wat door Ziggo bij u geleverd wordt storingsvrij is. Ziggo heeft in dit geval aan zijn verplichting voldaan.
2. Domein Klant
Je bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen binnenhuis bekabeling. Je dient dus de juiste connectoren, coaxkabels, splitters en antenneversterker te gebruiken om het signaal in huis over te brengen. Veelal worden hier fouten in gemaakt. Hierdoor ontstaat storingen in het televisie signaal waardoor je niet meer naar uw zenders kunt kijken zoals je dit wilt. Door het gebruik van Kabel Keur materialen heb je de zekerheid dat u de juiste materialen gebruikt om ongestoord televisie te kijken.

Wat kan ik zelf doen om de storing op te lossen?

Controleer je installatie op niet afgeschermde connectoren, coaxkabels, splitters en antenneversterker en vervang deze.

coax-plug
Links onafgeschermde , Rechts afgeschermde connector.
antenne-splitter-voor-tvPTS02_800x600
Links onafgeschermde splitter, Rechts afgeschermde splitter.

Bekijk de kwaliteit van de kabel. Heb je een oude kabel liggen of dunne kabel dan kan dit vaak een van de oorzaken zijn van de storing. Vervang deze kabel voor een goede kabel. MediaZoo levert hiervoor kabels met extra 4G bescherming op maat gemaakt.

Let bij de aanschaf van de producten op het Kabel Keur logo. Daarmee kun je er altijd vanuit gaan dat je de juiste producten aanschaft.
LogoKabelKeur

Geplaatst in Digitale Televisie Storingen en getagd met , , , , , , .

MediaZoo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *