Digitale televisie storing

Bij digitale van Caiway of Ziggo komen blokkend beeld of signaal verlies voor. Deze storingen kun je zelf voorkomen. In dit artikel lees waardoor deze storingen ontstaan en hoe je ze kunt voorkomen.

Wie is waarvoor verantwoordelijk

Een televisie netwerk bestaat uit twee delen:  het klantdomein en het leveranciers domein. De klant is verantwoordelijk voor de bekabeling na het AOP, het klantdomein. De leverancier is verantwoordelijk voor het AOP en netwerk buiten de woning, het leveranciers domein.

Leveranciers domein

In iedere woning met kabelaansluiting komt er in de woonkamer of meterkast een coax binnen. Dit is in vrijwel iedere situatie een groene kabel. Dit is kan alleen afwijken in oudere woningen of appartementencomplexen. Daar is de kabel dan groen. Aan het einde van deze kabel zit een Abonnee of Signaal Overname Punt (AOP of SOP).

AOPAOPAOP
Enkele voorbeelden van AOP, SOP

De binnenkomende kabel en het AOP, SOP vallen binnen het domein van de provider. Deze is er dan ook verantwoordelijk voor dat de groene kabel in takt is, er een deugdelijk AOP, SOP aanwezig is en het signaal dat het huis binnen komt in orde is. Gemiddeld genomen is een kabel aansluiting geschikt om 3 apparaten op aan te sluiten. Een modem en 2 televisies zou in veel gevallen geen probleem mogen zijn.

Klant domein

De bekabeling, splitter, versterker, , televisie, enz welke aangesloten worden op dit AOP, SOP zijn verantwoordelijkheid van de klant. Hierbij kan de leverancier alleen maar een adviserende rol bieden.

Signaal

De ruimte op de televisie kabel is ingedeeld in kleine blokjes. Dit noemen we frequenties. Analoge en digitale televisie wordt op deze frequenties naar de klant verzonden. Bij digitale televisie spreken we niet van een kanaal maar een transport stream. De televisie zenders worden per bundel van 4 tot 7 kanalen in deze transport streams over de diverse frequenties naar de klant toegezonden. Deze transport streams zijn individueel te meten.

dBµV = Decibel microvolt

Signaal wordt in sterkte gemeten in dBµV. Dit geeft de sterkte aan van het signaal. Dit signaal moet volgens de specificaties van de techniek achter de kabel voldoen aan voorwaarden voor sterkte van het signaal. De aanbieder heeft zich hierbij te houden aan minimale niveaus van het af te leveren signaal. Een apparaat heeft een minimale hoeveelheid van dit signaal nodig om zijn werking goed te doen.

MER = Modulation Error Rate

Digitaal signaal wordt gemoduleerd naar de klant over de kabel verstuurd. De MER is het fout niveau wat ontstaan bij transport over de kabel. De MER moet net als de signaal sterkte ook voldoen aan bepaalde eisen om de diensten goed te laten werken.

BER = Bit Error Rate

De BER is direct gerelateerd aan MER. Digitaal signaal bestaat uit bits. Als de modulatie fouten heeft ontstaan er ook bit fouten in het signaal. Dit is geen probleem want de techniek is erop ingericht dat fouten gecorrigeerd worden. Maar als er teveel bit fouten zijn kan er geen foutcorrectie meer toegepast worden op de apparatuur. Het gevolg daarvan is digitale televisie .

Soorten digitale televisie storing

Er zijn 2 verschillende soorten digitale televisie storing welke kunnen opspelen.

  1. Te hoge impedantie.
    Bij impedantie is de afname van het signaal over in dit geval bekabeling en andere materialen. Per connector, wandcontactdoos, splitter maar ook meter kabel neemt het signaal een klein beetje af. Bij het gebruikt van de juiste materialen kun je dit verlies beperken. Is de impedantie te groot en wordt hier niet op ingespeeld in de vorm van versterking of verwijdering van slechte materialen dan is de kan groot dat de apparatuur niet goed functioneert. Het resultaat is dan te zien in digitale televisie storing over vrijwel alle kanalen.
  2. Interferentie
    De term betekend: De samen of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats. Het signaal via de kabel maakt gebruikt van frequenties om verzonden te kunnen worden. Maar ook T2000, Digitenne, LTE (4G), DAB+ zenden op deze frequenties uit. Bij interferentie houdt dit op de kabel in dat er 2 soorten signaal tegelijkertijd over de zelfde kabel gaan. De oorzaak hiervan is het gebruik van onvoldoende afgeschermde materialen. Dit is merkbaar door dat er op bepaalde digitale televisie storing optreedt.

Oorzaak van digitale televisie storing

Er zijn 3 oorzaken te noemen waardoor digitale televisie storing ontstaat.

  1. Er is een storing vanuit de provider
    • Defect AOP, SOP welke het signaal niet goed doorgeeft. Het gevolg hiervan is het niet goed functioneren van televisie en andere diensten.
    • Storing vanuit het netwerk. Het kan voorkomen dat er schade is aan de kabel naar de woning of verder in het netwerk. Dit kun je goed controleren door ook te informeren bij buren of deze ook de zelfde problemen hebben.
  2. Teveel apparaten aangesloten op de aansluitingOm het televisie analoge en digitale televisie signaal te verdelen over uw apparaten zijn er meerdere opties:
    • Splitters plaatsen. Deze splitters halen een klein beetje van de signaal sterkte af en verdeelt het signaal naar de verschillende apparaten. Door teveel te splitsen kan het signaal te laag worden waardoor de apparaten niet goed meer functioneren. Bij analoge televisie ontstaat ruis bij digitale televisie storing in de vorm van blokkend beeld en signaal verlies.

    AOP
    Voorbeeld van teveel apparaten op een televisie aansluiting

    • Versterker plaatsen. Niet iedere versterker is geschikt voor digitale televisie. Bij digitale televisie is het van belang dat het signaal zonder fouten bij de apparatuur aankomt. Bij versterkers die niet voldoen aan Kabel Keur is het risico groot dat er bit fouten in het signaal ontstaat. Ook kan het teveel versterken van het signaal een nadelig effect hebben op de werking van digitale televisie. Door het signaal teveel te versterken kan de apparatuur meer signaal ontvangen dat technisch zou mogen. De apparatuur gaat verkeerd op het signaal reageren waardoor digitale televisie storing ontstaat.
  3. Onvoldoende afgeschermde materialen
    Digitaal televisie signaal dient met zo min mogelijk storingen van buitenaf bij de apparatuur aan te komen. Door het gebruik van materialen met onvoldoende afscherming voor signaal van buitenaf veroorzaakt ook digitale televisie storing.

AOPAOP
Ongeschikte materialen

Zelf oorzaak opsporen en oplossen

Je kunt zelf de volgende stappen ondernemen om de problemen op te sporen:

  1. Controleer of je de juiste materialen gebruikt
    Gebruik altijd Kabel Keur producten als je zelf een televisie of ontvanger aansluit. Materialen die niet het Kabel Keur keurmerk dragen zijn niet gegarandeerd storingsvrij en kunnen storingen veroorzaken. Vervang deze. Zijn alle materialen Kabel Keur, goed aangesloten en heb je nog steeds storing? Zie stap 2
  2. Sluit maximaal 1 apparaat aan op de hoofdaansluiting.
    Sluit 1 apparaat met een Kabel Keur goedgekeurde kabel direct aan op de hoofdaansluiting. Is de storing verdwenen dan wordt de storing veroorzaakt door een fout in de binnenhuis installatie. Is er nog steeds een storing informeer ook bij uw buren.
  3. Informeer bij directe buren of deze ook problemen hebben. Er kan ook een netwerk storing zijn.
    Hebben zijn geen storing en jij wel en je hebt een Kabel Keur kabel gebruikt? Neem dan contact op met de aanbieder. Er is iets mis met je aansluiting.Hebben de buren ook storing? Dan speelt er een netwerk storing. Neem contact op met de aanbieder en leg uit dat er meerdere aansluitingen zijn met problemen. Deze zal dan een monteur sturen om het op te lossen.

Gebruik de juiste materialen. Gebruikt u geen Kabel Keur materialen dan is er geen garantie dat u storingsvrij televisie kan kijken.

Geplaatst in Digitale Televisie Storingen en getagd met .

MediaZoo

5 reacties

  1. Ik heb last van storingen bij diverse netten, dus niet bij allemaal. Bv niet bij N1, RTL4, maar wel bij N2, SBS6. De storing betreft blokvorming of soms melding geen signaal. 2 niet digitale TV’s staan via een decoder op de kabel de derde (digitale tv) staat rechtstreeks op de kabelaansluiting. Ik denk dat het ligt aan het geleverde signaal want als het aan de binnenaansluiting ligt zou de storing m.i. op alle netten op moeten treden. Is er mogelijk iets aan het signaal gewijzigd? Ook valt het me op dat bij div commerciele zenders (SBS, XD en andere kindernethten de stoti,ngen overal optreden, maar ook weer niet continue.
    Wie weet een opliossing?

  2. vraag hoeveel sterkte moet er geleverd worden of moeten ze er aan voldoen .
    ik heb gezien dat in verschillende wijken nog al anders is qua sterkte .

    • Er is een minimale sterkte die geleverd moet worden door de aanbieder, dit is echter per signaal soort en modulatie verschillend.

      De minimale en maximale signaal sterkten die op een hoofdaansluiting geleverd horen te worden zijn:

      Analoog: min. 61.5 dBuV max. 77dBuV
      Digitaal QAM 64: min. 51.5 dBuV max. 63dBuV
      Digitaal QAM 256: min. 56.5 dBuV max. 72dBuV

      Deze signaal waarden kun je alleen meten met een signaalmeter. Een ontvanger of televisie geeft een percentage aan, dit is echter niet om te rekenen naar de daadwerkelijke signaal sterkte. Hier is dan ook niet op uit te maken of het signaal sterk of zwak is. Wat wel een goed middel is is naar de kwaliteit van het signaal te kijken. Als deze ten aller tijde 100% is is het signaal ok. Is de kwaliteit van het signaal onvoldoende en ontstaan er bitfouten dan is er iets mis met het signaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *