“Ik heb niets aan mijn kabels gedaan. Hier kan het niet aan liggen dus is de provider de oorzaak en die moet het maar oplossen.” Dit zeggen veel klanten van kabel providers als een een televisie storing op treed. De provider vraagt dan ook om eerst de kabels te controleren en connectoren los te maken en aan te drukken. Waarom heeft het zin om dit te doen? Er is immers niets veranderd aan de bekabeling.
Televisie storing
Veel televisie storingen ontstaan door slechte kabels, connectoren en splitters. Dit lijkt altijd goed gewerkt te hebben maar dit is niet zo. Een kabel laat het analoge en digitale televisie signaal door. Dit gebeurd op diverse frequenties. Als een kabel niets aan de juiste eisen voldoet biedt deze kabel te weinig afscherming op de frequenties waar het televisie signaal over getransporteerd wordt. Het gevolg is dat er 2 signalen door elkaar op de kabel ontstaan, interferentie. Deze interferentie kan op ieder deel van een kabelnetwerk ontstaan: Connectoren, Kabels, Splitters en Versterkers. Een televisie, decoder, mediabox of modem kan deze 2 signalen niet scheiden en zullen hierdoor signaal verlies en uitval vertonen.
Ik heb niets aan de kabels veranderd
In de ether is het nog nooit zo druk geweest als nu het geval is. DVB-T, T2000, DAB+, LTE zijn allerlei radio signalen die door de ether gestuurd worden. Dit gebeurd op dezelfde frequenties waarop televisie uitgezonden wordt via de kabel. Deze technieken zijn vooral in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld en in de ether gekomen. Deze waren er eerst niet en er werd dan ook geen hinder ondervonden van deze technieken en signalen. De materialen welke thuis gebruikt wordt heeft een constante kwaliteit. Dit betekend dat ze vanaf het begin onvoldoende bescherming boden tegen signalen van buiten af. Doordat de kabel er al lag en de signalen uit de ether er later bij gekomen zijn lijkt het erop alsof de oorzaak elders ligt dan bij uw binnenhuis installatie.
Kabels en connectoren controleren
Het klinkt onlogisch om de kabels en connectoren te controleren bij een storing. Aan de buitenkant van een kabel kun je immers niet zien of deze van de juiste kwaliteit is. Je kunt ervoor kiezen om de kabel door te laten meter door een professioneel monteur of deze te vervangen. Aan beide zitten voor en nadelen. Een monteur vind dat zeer snel de oorzaak van de problemen en kan deze gericht oplossen, terwijl een kabel vervangen niet altijd de gewenste oplossing biedt, waardoor kosten hoger kunnen oplopen dan nodig. Om uit te sluiten dat de kabel van slechte kwaliteit is wordt altijd geadviseerd om een kabel keur kabel aan te schaffen en deze tussen de hoofdaansluiting en het apparaat te koppelen.
Bij connectoren ligt dit anders. Ether signalen kunnen makkelijk door plastic heen stralen. Plastic biedt namelijk geen bescherming tegen radio signalen. Metaal daarin tegen wel. Denk hierbij aan een mobiele telefoon of wifi netwerk in een gebouw met veel beton. In dit beton zit veel metaal verwerkt, dit metaal vormt een schild tegen radio signalen waardoor de ontvangst aan de andere kant van het schild minder is. Dit werkt net zo bij metalen connectoren. Dit vormt een schild om de antenne draad van de coaxkabel en zo is de kans op instraling van radio signalen minimaal.
Een helpdesk medewerker zal ook altijd vragen om de connectoren los en vast te maken. Dit heeft 2 redenen.
1. Er kan corrosie ontstaan zijn in de overgang waardoor het signaal slecht doorgelaten word. Door het los en vast maken “wrijf” je de koppeling schoon en wordt deze corrosie verwijderd.
2. Een connector zat niet goed aangedrukt. Door het loskoppelen en weer aandrukken zit deze vaak wel goed aangedrukt.
Als aanvulling sms komt het uit een onverwachte hoek.
Wekenlang meldt Ziggo netjes dat we van de analoge tv afgaan.
Dan is het zover en ja geen beeld meer op de tweede tv die aan dat signaal hing.
Dus na een paar dagen de CI+ module besteld en de dag voordat die geleverd werd kwam ook de netwerkbeheerder om de gas en electrameters te vervangen ivm storing.
Dag later de CI+ module geplaatst op de TV die we ook niet dagelijks gebruiken, maar jammer maar helaas…geen signaal..
1) de tv aangesloten op de plek van tv1 en tv2 deed het
2) dus ergens in de kabel, maar waar??
3) de connectoren afgelopen en in de meterkast zat een signaalversterker en de monteur heeft daar waarschijnlijk onbewust wat geraakt.
4) F-connectoren zijn daar gevoelig voor, het ziet er goed uit, maar je hebt maar zo geen signaal meer.
5) hier dus ook, connectoren opnieuw gemonteerd en voila alles werkt weer.
Kortom, ik dacht ook eerst “Ziggo, los t effe op”, maar het lag duidelijk in huis.
En kom je er echt niet uit dan komt de monteur van Ziggo voor een paar tientjes (ik dacht 75 euri of zo) langs en weet je alles.
ziggo heeft hier gewerkt in de beurt eind Augustus en vanaf toen heb ik op de slaapkamer,geen beeld meer.het beeld zegt het tv kanaal bij uw is verstoord,is je tv-kabelgoed aangesloten
kijk op ziggo.nl /e52-32 wilt Uw a.u.b. allesweer in orde brengen zoals het was ik ben nergens aan geweest,het is altijd verkeerd als ziggo hier ergens in de buurt gewerkt heeft ik heb al 3 dagen geen beelden hij zegt humax e 48, wilt uw het a.u.b.herstellen zo dat ik weer TV heb bij voorbaat dank.mevr w waghemans-mullenders kardinaal van rossumstr 17 6286 A.R. Wittem
je moet contact opnemen met ziggo hierover. en zoals gezegd in het stuk, het kan nooit kwaad de aansluitingen eens los te halen en weer aan te sluiten. succes